emotions-500x300

בואו נציץ רגע דרך המשקפיים דרכם אנו רואים את העולם

כולנו חווים הצלחות. הצלחות קטנות או גדולות, משמעותיות או סתם נעימות ורגעיות המעלות חיוך על פנינו. אבל אנו נוטים להיצמד דווקא לכישלונות שלנו. גם אם נחווה הצלחות רבות וכישלון או חוסר סיפוק מדבר מה - תחושת ההחמצה, האכזבה, הכעס העצמי יהיו הרבה יותר דומיננטיים מאשר תחושת הסיפוק על הצלחותינו. למה זה קורה?

האם חצי הכוס שלכם מלאה או ריקה?

רובינו מתקשים להסתכל על ה “יש” ונאחזים ב “אין”.

זה הטבע האנושי.
ככה בנוי מוח האדם, זה מנגנון אבולוציוני שעזר לנו בתקופות הפרה הסטוריות להיות בדריכות כדי לנוס על נפשינו כשבעל חיים טורף נקלע לסביבה או כשהיינו בסכנה קיומית אחרת.

המוח הזה כבר לא משרת אותנו היום.

האדם כיום חי חיי נוחות מעולים, ששום מלך בעת הקדומה, לא חי חיים כמו של האדם הממוצע היום שיש לו הכל:

קורת גג, מזון בשפע, מים חמים בחורף, מזגן מצנן בקיץ, אוכל מוכן במספר דקות, כביסה המופעלת בלחיצת כפתור ועוד.

אז היי, תנשמו עמוק. הסירו את החרדה המשתקת אתכם.

ולמה משברים פוקדים אותנו?

זאת מפני שאנחנו מצויים במתח שעוטף אותנו 24/7.
אנו ממגנטים אלינו את כל הרע האפשרי.

כיום אנו יודעים כי המחשבות שלנו בוראות את מציאות חיינו.

מחשבה היא תדר.

כשנאמין בכל מאודנו שאנו ראויים לאהבה, להצלחה ולחיי שפע והגשמה יתרחשו ניסים בחיינו.

אז תנשמו עמוק, תחייכו בלב שלם ותקראו את הדברים החשובים הבאים:

פרופסור מרטין סליגמן, אבי הפסיכולוגיה החיובית

פרופסור מרטין סליגמן, שנחשב לאבי הפסיכולוגיה החיובית, מתאר בספרו ״Flourish״ ממה מורכב אותו אושר נסתר; אדם מאושר, יחווה רווחה פסיכולוגית מורכבת ועמוקה הרבה יותר.

הוא ימצא משמעות עמוקה לחייו.

סליגמן מציע מודל מעשי של חמישה מרכיבים מדידים שניתן לאמן ולטפח אותם. כל אחד מהם הוא קריטי ליצירת החיים המאושרים שלנו.

הוא קרא למרכיבים הללו PERMA ראשי תיבות העוזרות לנו לזכור את המרכיבים במודל המחומש: Positive Emotions – רגשות חיוביים, Engagement – מעורבות, Relationships – מערכות יחסים, Meaning – משמעות ו-Accomplishments – הישגים.

רגשות חיוביים כוללים גם הכרת תודה, סיפוק, השראה, תקווה, שלווה וסקרנות. מחקרים מצביעים על כך כי רגשות חיוביים מציידים אותנו גם בחוסן נפשי, חשיבה מורכבת ויצירתית יותר, ובניית משאבים נפשיים שישגשגו בשבילנו בהמשך חיינו.

פרופסור ברברה פרידריקסון, צעדים להגברת רגשות חיוביים בחיינו.

בספרה Positivity מתארת פרופסור ברברה פרידריקסון צעדים להגברת נוכחות של רגשות חיוביים בחיינו. היא מציעה לקחת כמה רגעים במקום שקט, שבו ניתן לסקור את חיינו ולשאול שאלות. שאלו את עצמכם מיהם האנשים, האירועים או הפעולות שגורמים לכם להרגיש טוב? התעכבו על הדברים החיוביים בחייכם, והסבירו לעצמכם מהם הדברים שהופכים אתכם להיות בני ובנות מזל. הגבירו את הפעולות שגורמות לכם לחייך וליהנות, למשל, אם אתם אוהבים לטייל, ודאו כי אתם יוצאים לטיול, ולו קצר ביותר, לפחות פעם בשבוע. האזינו למוזיקה שאתם אוהבים, שתפו את הקרובים אליכם ברגשותיכם, הביעו הערכה ופרגון לאחרים, ואל תמעיטו בהזדמנויות לצחוק.

אולי החוויה הזו נשמעת כמעט מיסטית: תחושות ריכוז, מיקוד, הנאה, הרגשה כי הזמן עומד מלכת ותחושת העצמי נעלמת. התיאור הזה מתאר מצב שפסיכולוגים מכנים ״זרימה״. אתם ודאי מכירים אדם או שניים שעבורם העבודה אינה עוד ניסיון להעביר את הזמן אלא המקום שבו הם פורחים. ודאי לא תתפלאו לשמוע שלהיות אדם כזה תורם רבות לאיכות החיים. אנחנו חווים זרימה כשאנחנו מתאחדים עם המטלה שעומדת לפנינו. זאת יכולה להיות פעולה יצירתית כמו נגינה, ציור, ריקוד או כתיבה, אך גם פעולות יומיות אחרות כמו העבודה שלכם, קריאה, פעילות גופנית או מפגש חברתי. ככל שאנו חווים יותר חוויות שבהן אנחנו מעורבים לחלוטין בפעולה באותו הרגע, אנחנו מרוויחים הרבה יותר מסתם כיף. הרווחה הפסיכולוגית שלנו גדלה, אנחנו יצירתיים יותר, ממוקדים יותר ומרוכזים יותר.

 

חברה היא צורך קיומי

אנחנו זקוקים לחברה כצורך קיומי. אחד המרכיבים המשפיעים ביותר על האושר שלנו הוא מערכות יחסים חיוביות ומשמעותיות. מערכות יחסים שבהן אתם מרגישים נאהבים, שייכים, משמעותיים וחשובים בזכות מי שאתם תורמות לאושר ולבטחון שלנו, הן מאפשרות מרחב שממנו אפשר לקבל חוסן והשראה.

לסיכום

אז חברים יקרים שלי,
נשמו עמוק, עצמו את עיניכם הטובות, ספרו לפחות 3 מתנות שקיבלתם היום מבורא עולם או מהיקום (כל אדם לפי אמונותו), נגנו מוזיקה טובה ותרקדו כאילו אף אחד לא רואה אתכם… ובחיאת, תסתכלו על חצי הכוס המלאה, כי מגיע לכם ליהנות מכל רגע בחיים.

תודה עליכם,
שלכם, באהבה,

את/ה בטוח/ה?

לא תהיה לך גישה למדיטציות עד שתתחבר שוב.