gut-health-500x300

מערכת העיכול והקשר בין חיידקי המעיים לרגשות

מערכת העיכול מזוהה יותר מכל עם הרגשות שלנו. כולנו חשים בעת לחץ או חרדה קשיים בעיכול, כאבי בטן וצורך מוגבר להתרוקן בשירותים. האיבר הגאוני הזה, המעי שלנו המעכל את המזון אותו אנחנו מכניסים לגופינו מידי יום, המעי המאכלס בתוכו מיליוני חיידקים, ברובם חיידקים טובים המסייעים לעיכול ולמצב הרוח שלנו כמו גם למשקל הגוף שלנו.
בכתבה זו אשפוך אור על המנגנון המסועף, המורכב והעדין הזה, מערכת העיכול.

מחלות מעי דלקתיות, קוליטיס כיבית וקרוהן

 

קוליטיס כיבית

קוליטיס כיבית היא המתנה הגדולה ביותר שיכול היה להעניק לי היקום. כן, אני יודעת שזה נשמע מופרך אבל המחלה הקשה הזאת היתה פעמון ההשכמה שלי. בזכותה הִתְחַלְתִּי לחקור את המחשבות שלי והחלטתי להתחיל להתבונן על החיים דרך משקפיים בהירים יותר. בזכותה למדתי מה באמת חשוב בחיים. הקוליטיס התפרצה אצלי באוקטובר 2012. סבלתי מדימומים קשים מהמעי הגס, כאבי בטן איומים פקדו אותי כל שעות היום, והשיער… אוי השיער שהיה שופע – באחת נשר.

קוליטיס כיבית (באנגלית: Ulcerative Colitis) קוליטיס כיבית היא מחלה דלקתית כרונית שפוגעת בדופן המעי, ברירית המעי הגס. הפגיעה מתחילה באזור פי הטבעת וּמַמְשִׁיכָה אל המעי הגס. אורך החלק הפגוע משתנה מחולה לחולה.

הקוליטיס היא מחלה אוטואימונית. מחלה אוטואימונית היא מחלה בה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את הגוף עצמו. בקוליטיס, הדלקת תוקפת את המעי הגס.

מחקרים שפורסמו באחרונה מעלים סברה כי חיידקים מסוימים הקיימים במערכת העיכול גם הם תורמים כנראה להתפרצות המחלה. מעניין לציין כי אין קשר בין אכילת מזון מסויים לבין התפרצות המחלה, אף על פי שאנו נוטים לקשר בין בעיות בדרכי העיכול לבין המזון שאנו אוכלים.

יחד עם זאת, מזון משומר ותעשייתי וּנְטִיָּה גנטית להתפרצות המחלה, הם מהסממנים הבולטים בהופעת המחלה.
שכיחות המחלה נמוכה יותר במעשנים וּבְחוֹלִים שעברו כריתה של התוספתן. לא ידוע מדוע עישון מפחית את הסיכון ללקות בקוליטיס כיבית .

קוליטיס כיבית שכיחה יותר בקרב יהודים – מה שמצביע, על מעורבותם של גורמים גנטיים.

היות שהמחלה מתבטאת בכך שמערכת החיסון תוקפת את רירית המעי הגס, הטיפול בה הוא באמצעות תרופות המעכבות או מגבילות את פעולתה של מערכת החיסון. סוג הטיפול תלוי בחומרת המחלה.

התרופות הניתנות כיום פועלות להרגעת ההתקף וּלְהַקְטָנַת הסיכון לְהִתְלַקְּחוּת.
יחד איתן, מקובל להשתמש בסטרואידים אך אלה ניתנים לִתְקוּפָה קצרה, בשל תופעות הלוואי ארוכות הטווח שלהן, כגון דלדול העצם, כיב קיבה, גלאוקומה או קטרקט

השלב הבא הוא תרופות ממשפחת התיופורינים. הידועה שבהן היא האימורן, המרסנת את פעולתם של תאי הדם שגורמים לדלקת, ואם כל זה לא הספיק לעצור את המחלה – הרופא ימליץ על תרופות ביולוגיות

תרופות ביולוגיות משפיעות על גורמי הדלקת השונים שגורמים לקוליטיס כיבית וּמְנַטְרְלִים אותם. בכך הם מסייעים להקל על התסמינים, מפחיתים את הדלקת, וּמַשִּׂיגִים לעיתים רמיסיה מהמחלה.
התרופות הביולוגיות ניתנות בִּזְרִיקָה לווריד או מתחת לעור. הן יעילות מאוד, הן בהשקטת המחלה והן בהארכת משך הרמיסיה. אך יחד עם זאת, מאחר שהן מחלישות את מערכת החיסון, הן מעלות את הסיכון לזיהומים ואף לִיצִירַת נגעים ממאירים.

קוליטיס כיבית היא המתנה הגדולה ביותר שיכול היה להעניק לי היקום

ניתוחים

במקרים קשים מאוד, כשהמחלה מתפרצת בצורה חריפה וְאֵינָהּ מגיבה לטיפול, יש צורך בניתוח הכולל כְּרִיתָה של כל המעי הגס. לא ניתן לִכְרוֹת רק חלק מהמעי, שכן, המחלה עלולה לשוב וּלְקַנֵּן בחלק של המעי שנותר.
הגורם הָרִגְשִׁי להתפרצות המחלה מוזכר בשנים האחרונות כמי שמעורר את חוסר היציבות שבמערכת החיסונית, מוציא אותה מכלל איזון, וגורם להתפרצות המחלה.

קראתי ספרים רבים שהותירו בי רושם עז, כמו הביולוגיה של האמונה מאת הביולוג בעל השם העולמי, ד”ר ברוס ליפטון, שמתאר בשפה פשוטה כיצד כל תא וְתָא בגוף שלנו, מושפע מהמחשבות שלנו, ואיך מתפרצות מחלות שרובן המכריע אינו גנטי, אלא תוצר של סטרס מתמשך.
נחשפתי גם לספרה של ברנדון בייס, המסע, שבו היא מתארת את הדרך ההרסנית שהובילה לגידול ברחמה ואת אמונתה הנחושה, שאם המחשבות שלה יצרו את הגידול, אזי מחשבות טובות, מקדמות, רגועות וּמְפֻיָּסוֹת יצליחו להעלים את הגידול, ואכן, תוך שבעה שָׁבוּעוֹת, להפתעת רופאיה, היא העלימה גידול בגודל כדורסל בעזרת כלים מנטליים בליווי תזונה טבעונית, שכללה צום לסירוגין.

היות שאני בוגרת תואר שני במדעים וחוקרת בנשמתי, הִתְחַלְתִּי לחקור את הסיבות הפיזיולוגיות של היווצרות המחלה. למדתי איך היא נראית, וּבְאֵיזֶה אופן היא תוקפת את הגוף. התעמקתי בגורם הנפשי והתחלתי במסע עמוק אל תוך המעי שלי. מסע לקילוף שכבות הרגש הקשים שקיננו בו, במעי שלי. חקרתי את עולמן המופלא של המדיטציות, השתתפתי בקורסים וסדנאות שלימדו כיצד להשקיט את המחשבות בעזרת מדיטציה וְהִתְחַלְתִּי לפתח שיטה ייחודית לריפוי הקוליטיס שלי ו… בינגו! הִצְלחתי. בַּעֲבוֹדָה רִגשית עמוקה בשילוב מדיטציה וְדִמיון מודרך הִשגתי ריפוי מוחלט לַמְּעִי שלי. הבנתי כי מצאתי שיטה פורצת דרך. בהמשך, יישמתי את השיטה הזו על עשרות רבות מהמטופלים שלי, שגופם הגיב לִכְלִי הריפוי המהפכני הזה תוך פרק זמן מפתיע. הם נרפאו ממחלות קשות, שמולם מערכת הרפואה נוהגת להרים ידיים.

אני נקשרת מאוד למטופלים שלי, וכשאחד מהם מבשר לי, שהבדיקות שלו מראות שכבר אין סימנים למחלה הקשה, הלב שלי גואה מהתרגשות. אין גבול לאושר שלי.
כל מטופל שלי שמחלים ממחלה שנחשבת לגזירת גורל, הרי זה עולם ומלואו.

אז בואו נעשה רגע סדר במחלות הקשורות למעיים שרבים מהאוכלוסיה העולמית לוקים בהן.

קרוהן

בדומה למחלת הקוליטיס הכיבית גם הקרוהן שייכת למשפחת המחלות הדלקתיות של המעי.
מחלת הקרוהן יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אחד מחלקיה של מערכת העיכול מחלל הפה ועד פי הטבעת, אך אצל רוב החולים (כ־75% מהם) מופיעה הדלקת בחלק הסופי של המעי הדק שהוא אזור המעבר בין המעי הדק למעי הגס.
במרבית המקרים הדלקת אינה רציפה, וניתן לראות מוקדים דלקתיים לצד אזורים תקינים לאורך דופן המעי. הדלקת יכולה לפגוע בכל השכבות של דופן המעי – מהרירית (הציפוי הפנימי של המעי) ועד לקרום החיצוני של המעי.
המחלה עלולה לגרום למגוון רחב של פגיעות ושל נזקים.
שכיחותן של מחלות המעי הדלקתיות (שקרוהן היא אחת מהן) בישראל היא מהגבוהות ביותר בעולם: קרוב ל־0.5% מהתושבים בארץ סובלים מהן.
מדינות נוספות שבהן שיעור גבוה מהאוכלוסייה סובל ממחלת קרוהן הן, מדינות סקנדינביה, סקוטלנד ואזורים מסוימים בקנדה וּבְארצות־הברית. מבין עשרות אלפי החולים בישראל כ־75% הם מבוגרים, כ־20% הם קשישים וכ־4% הם ילדים.

קרוהן היא מחלת המעי הדלקתית הנפוצה ביותר בישראל: 60% מהאנשים שאובחנה אצלם מחלת מעי דלקתית סובלים מקרוהן, וּכְ־40% סובלים מקוליטיס כיבית.

למחלת קרוהן יש בסיס גנטי מובהק: לִכְ־20% מהחולים במחלה יש קְרוב-משפחה שחולה גם הוא במחלה. יתר על כן, מי שיש לו קרוב משפחה מדרגה ראשונה שחולה בקרוהן – הסיכון שלו לחלות אף הוא במחלה גבוה בהרבה (בין פי 12 לפי 14) מהסיכון של מי שאין במשפחתו מקרים של קרוהן.

הדבר בולט מאוד אצל תאומים: אם אחד משני תאומים זהים חולה בקרוהן, הסיכון של האח האחר לחלות במחלה הוא 44%. לעומת זאת, אם אחד משני תאומים לא זהים חולה במחלה, הסיכון של האח האחר לחלות בה הוא 4% בלבד.
כמו שציינתי קודם, העובדה שהמחלה שכיחה אצל יהודים יותר מאחרים, מצביעה עם על הגנטיקה כגורם משפיע.

תסמיני מחלת הקרוהן משתנים בהתאם לָאֵזור במערכת העיכול שנפגע מהמחלה. הדלקת שנגרמת ממחלת קרוהן מתאפיינת בכך שהיא תוקפת את כל השכבות של דופן המעי…
בשל הפגיעה העמוקה עלולים להיווצר אֲזוֹרִים של היצרות (סטריקטורות) בחלל המעי או חיבורים לא תקינים (פיסטולות) בין איברי הבטן השונים, למשל חיבור בין המעי הדק למעי הגס או חיבור בין מערכת העיכול לשלפוחית השתן או לוואגינה אצל נשים.

אצל מרבית החולים גורמת המחלה לדלקת של המעי הדק. הפגיעה במעי הדק עלולה לגרום לשלשולים, לחום, לכאבי בטן ולקושי בספיגה של מרכיבי מזון חיוניים.

אצל שיעור קטן מאוד מהחולים ישנה פגיעה בחלק העליון של מערכת העיכול: חלל הפה, הוושט, הקיבה והתריסריון והם מלווים בכאבי בטן קשים עקב דלקת בחלל הבטן.

גם במחלת הקרוהן ישנו טווח רחב של אופציות טיפוליות וכמו בכל תרופה ישנן תופעות לוואי שחלקן בעל גורם סיכון מסוים כמו התרופות הביולוגיות.

תרופות אלה מכונות ביולוגיות מפני שמייצרים אותן בתהליכים ביולוגיים ולא כִימִיִּים. שימוש לטווח ארוך בתרופות אלו מעלה במידת מה את הסיכון ללקות בגידולים ממאירים – בעיקר מסוג לימפומה.

כַּחֲמִישִׁים אחוזים מהחולים במחלת קרוהן נזקקים לניתוחים. אופציית הניתוח קיימת כשהמחלה אינה מגיבה לטיפולים התרופתיים וּבַאה לִידֵי ביטוי בהיצרויות של המעי וּבְחיבורים לא תקינים בין איברי הבטן השונים, באבצסים (כיסים מוגלתיים) או בעיכוב גדילה אצל ילדים.

מעי רגיז

אתגר נוסף של מערכת העיכול הוא תסמונת המעי הרגיז.
זוהי תסמונת תפקודית כרונית המשפיעה רבות על חיי האדם הסובל ממנה. מאפייניה הם כאבי בטן מרובים, עוויתות, שלשולים תכופים, נפיחות וגזים מרובים או עצירויות. הסיבה להתפתחות התסמונת אינה ידועה, אך קיימות כמה השערות בנוגע לסיבותיה.

הסברה היא כי מתרחשים שינויים בפעילות של שרירי דופן המעי, תקשורת לקויה בין מערכת העצבים המרכזית לבין עצבי מערכת העיכול ויתכנו גם שינויים הורמונליים הגורמים להשפעה על המעיים.

סיבה שכיחה נוספת היא שינוי בהרכב החיידקים “הטובים” במעי הגס – למשל לאחר טיפול אנטיביוטי. אנטיביוטיקה מגבירה את הסיכון לפתח מחלות דלקתיות כרוניות במעי, שכן, האנטיביוטיקה פוגעת בחיידקים במעיים המווסתים את פעילות הפטריות המועילות וכך הפטריות מסוג קנדידה הגורמות לנזק מתרבות יותר. תיתכן גם פגיעה בשל זיהום במערכת העיכול

כל מי שסובל ממעי רגיז בוודאי יכול להבחין בכך כי בעת לחץ נפשי וּפִיזי תכיפות היציאות וחוסר השקט בבטן עולה.חשוב להדגיש כי התסמונת עלולה לפגוע ממש באיכות החיים, אך אולי מנחם לדעת כי היא אינה מובילה לסכנה בריאותית.

ההערכה היא שבין 15% ל־25% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלים מהתסמונת ונשים סובלות פי שלושה יותר מאשר גברים.
.
הטיפול המוצע כיום לטיפול בתסמונת הזאת הוא רגשי בעיקרו, שכן, כאמור, המעי פעיל יותר במצבי לחץ, חרדה ומתח.
כמו כן, מומלץ להקפיד על ארוחות מסודרות וּמְזינות בִּזמנים קבועים במהלך היום, לשמור על קיום אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית והקפדה על שתיית מים במהלך כל שעות היום.

מהניסיון הטיפולי שלי אני יכולה להעיד שטכניקות שונות להרפיה אותן פיתחתי במהלך השנים העוסקות בהפחתת לחץ ויוצרות מרחב רגשי מאוזן ורגוע משפיעו דרמטית על המטופלים הסובלים ממעי רגיז ותורמות רבות לאיכות החיים שלהם. המעי הולך ונרגע וכך גם שלוות הנפש של המטופל.

לסובלים מגזים מרובים מומלץ להימנע ממזון עתיר סוכרים המגביר את היווצרות הגזים במעי הגס. גם צריכה מוגברת של פירות וִירָקוֹת עלולה לעודד ייצור גזים במעי הגס.

בואו נציץ רגע למערכת המורכבת והמופלאה הזאת, מערכת העיכול

מערכת העיכול היא מערכת גדולה, מסועפת וּמְרתקת. בגישה ההוליסטית וּבַרפואה הטבעית מערכת העיכול נחשבת למערכת המרכזית המשפיעה על בריאותנו, החיוניות שלנו ואיכות החיים שלנו.

זהו צינור רציף שאורכו כ 9 מטרים שתחילתו בפה וסיומו בפי הטבעת. המערכת אחראית על עיבוד וּפֵירוק המזון לחלקיקים שנספגים דרך המעי וּמשם הדם מזרים אותם הישר לתאי הגוף להזנתם וּלְסיפוק האנרגיה הדרושה להם. המזון שאנו אוכלים עובר פירוק מכני בלוע וּמשם עובר אל הוושט. מהוושט המזון ממשיך אל הקיבה שם מתרחש העיבוד הראשוני של המזון והכנתו לפירוק אנזימתי בתריסריון. החומצה העוצמתית שבקיבה משמידה את רוב המזיקים הנכנסים יחד עם המזון.
התריסריון מהווה את הקטע הראשוני של המעי הדק. אם שאלתם את עצמכם היכן מתבצעת הספיגה של הברזל אז דעו שהיא מתבצעת בתריסריון.

הלבלב

היא בלוטה שאחראית ליצור נוזל בסיסי המנטרל את התוכן החומצי מהקיבה. הלבלב גם מייצר אנזימים האחראים על פירוק סוכרים שומנים וחלבונים.
שיבוש בפעולת הלבלב גורמת לרמות סוכר גבוהות בדם , סוכר שהיה אמור להיכנס אל התאים לשם ייצור אנרגיה.

הכבד

הוא איבר מרכזי בגוף שתפקידו העיקרי הוא ניטור רעלים. הכבד מיצר גם מלחי מרה שמסייעים בספיגת השומנים.

המעי הדק

אורכו של המעי הדק כ- 6-8 מטרים. במעי הדק מתבצעת ספיגה של חלבונים, סוכרים, שומנים, מלחי מרה, ויטמינים, מים ומלחים. שיירי המזון שלא עבר פירוק וספיגה עוברים אל המעי הגס.

המעי הגס

אורכו כ- 1.5 מטר. במעי הגס נספגת כמות קטנה של מים ומלחים וכן חומצות שומן. שיירי המזון שלא נספג נאגרים ומופרשים החוצה דרך פי הטבעת.

מערכת העיכול המופלאה עושה עבורינו עבודה מאומצת וַחַשובה לקיומם של החיים שלנו. רק כשמשהו במערכת הזאת משתבש ויוצא מכלל שליטה אנחנו לומדים להעריך את הפעולה המורכבת והקריטית שלה.
הקדמה ששטפה את עולמנו החל מהמהפכה התעשייתית ועד היום והביאה לשפע שהאדם לא ידע בעבר. והשפע האדיר הזה במגוון המזונות הביא איתו לחוליים רבים, השמנת יתר ואף לתת תזונה תוצאה של בחירת מזונות ג’אנק שאינם מכילים אבות מזון חיוניים והם עתירים בשומן רווי החודר למוח דרך זרם הדם, משפיע על ההיפותלמוס וּמוביל לתסמיני דיכאון. זה יכול להסביר למה למרות השפע הכמעט אין סופי של המזונות שלנו רבים לוקים במצב רוח קודר ומפתחים דיכאון. המזון חסר החיוניות הזה גורם לִנזקים אדירים. יחד עם זאת, אנחנו בני מזל שהגוף שלנו סלחני וּמיום שנחליט לנקות את הגוף מהרעלים שהצטברו בו הוא לאט לאט ילך וישתקם ויהפוך לחיוני ונמרץ, אז כל מה שדרושה לנו זו החלטה אמיצה שתביא לתועלתנו העליונה.

מערכת העיכול בכללותה

אז מה מומלץ לאכול?

אני מאמינה כי מזון עשיר מהצומח והמנעות עד כמה שניתן ממזון מהחי יעשו פלאים לגוף ולנפש שלנו.
אכלו ירקות ופירות מחמישה צבעים, מידי יום, העדיפו שתיית מים על פני משקאות ממותקים גם אם אלו מיצי פירות סחוטים
ובאשר לצריכת בשר, כיום ישנן הוכחות המבוססות על מחקרים כי הבשר אינו אוכל שמותאם לאדם. מבּחינה אנטומית וּפִיזיולוגית האדם נמנה עם קבוצת בעלי החיים הניזונים מפּירות (פְּרוֹגִיווֹרִים). מערכת העיכול של האדם בנויה כשל זו אוכלי הפּירות – הפְּרוֹגיווֹרים ולא כשל מערכת העיכול של בעלי החיים הטורפים, הקרניבורים.
מערכת העיכול של בעלי חיים טורפים קצרה בצורה משמעותית מזו של בעלי החיים הצמחוניים.
זאת מפני שמעיים ארוכים מותאמים אנטומית לעיכול מיטבי של פירות וּלְעומתם, המעיים הקצרים של הטורפים מונעים מהבשר לשהות במעי פרק זמן ארוך כדי שלא יירקב.
ישנן עוד התאמות רבות שמעידות על היות האדם פרוגיוור והם: מבנה הציפורניים, מבנה השיניים, מבנה הלשון ועוד.
כמובן שאם אנו עוסקים בהיבט המוסרי, גידול בעלי חיים גורם לצער גדול עבור מיליארדי בעלי חיים המוחזקים בתנאים קשים ביותר ולעיתים קרובות השחיטה היא הגואלת אותם מיסורים ממושכים.
כבעלת תואר שני במדעי הסביבה אני מאמינה שהאנושות תתעורר רגע לפני משבר קיומי שעלול להביא לחורבן שאין ממנו מנוס ותבין כי משק החי שהוא מהמזהמים ביותר וצורך את משאבי הקיום הרבים ביותר, שלמענו בתי גידול רבים מאוד נהרסים כדי לגדל את משקי החי, ומזון שיכול היה להאכיל מיליוני רעבים בעולם הולך להאבסתם של בעלי החיים – יגיע הרגע שהאדם ישוב למקורותיו הטבעיים, לצרוך את האוכל הטבעי לנו, פירות וירקות שאין מופלאים מהם להזנתנו ולרווחתנו הרגשית והבריאותית.

 

 

מה הקשר בין המזון שלנו, מערכת העיכול ומצב הרוח?

מערכת העיכול מקושרת ישירות אל מערכת העצבים. במעי ישנם תאי עצב רבים, המעצבבים ישירות אל המוח שלנו.

 

החיידקים המעצבים את האישיות שלנו

בתוך מערכת העיכול שלנו שוכנים כ 100 מיליארד חיידקים. המחשבה על חיידקים עלולה לגרום לנו לחלחלה אך חשוב להבין שרוב החיידקים הם עולם מופלא וקסום השולט בבריאות שלנו, במצב הרוח שלנו ואפילו במשקל הגוף שלנו.
על פי האפידמיולוג, פרופ’ טים ספקטור, רווחה רגשית ובריאותית היא תוצאה של אוכלוסיית חיידקי מעיים מגוונת. כשאוכלוסיית החיידקים במעיים מגוונת, החיידקים עסוקים יותר בתחרות על המזון כדי לשרוד וִפַחות במניפולציות על הגוף. גיוון תזונתי ויצירת מגוון גדול של חיידקים הם המפתח להרזיה וְלִשמירה על המשקל.
על פי פרופסור ספקטור, המפתח לבריאות טובה הוא מיקרוביום עשיר במגוון חיידקים טובים” “וככל שהמגוון עשיר יותר, כך הגוף שלנו בריא יותר, רזה יותר ומוגן מפני מחלות”.
איך אפשר לגרום לחיידקי המעיים הטובים לשגשג?

הקשר בין המזון שלנו, מערכת העיכול ומצב הרוח

הנה כמה טיפים חשובים:

 

הקפידו על שינה מספקת

חוסר שינה משפיע לרעה על המשקל וגורם לנו לאכול יותר. שינה קצרה גורמת להגדלת מספר החיידקים שמעודדים השמנה ולירידה במספר החיידקים שאופיינים לאנשים רזים. לכן הקפידו על 7-8 שעות שינה מידי לילה.

הקפידו על אכילת סיבים תזונתיים המשפרים את מצב הרוח

הסיבים התזונתיים הם מצע מצוין לשגשוג החיידקים הטובים. הם מייצרים כימיקלים שונים, ביניהם את המוליך העצבי סרוטונין, שאחראי על העלאת מצב הרוח שלנו. הכמות המומלצת ביום 25 עד 40 גרם סיבים תזונתיים, ואפשר למצוא אותם
בפירות הדר, תפוחי עץ, אורז, בננות, קטניות יבשות, תירס, שיבולת שועל, אגוזים, חיטה מלאה, סובין, משפחת המצליבים (כרובים), קטניות, ירקות טריים ודגנים מלאים.

המעיטו בצריכת סוכר, גם אם הוא ממקור טבעי.

תזונה עשירה בסוכר משפיעה לרעה על חיידקי המעיים הטובים ומצמצת את כמותם. גם אם הסוכר הוא ממקורות טבעיים כמו דבש, סילאן או סוכר קוקוס.

ד”ר נעמה גבע שחוקרת את הקשר בין חיידקי מעי לתופעות פיזיולוגיות מרחיבה על הקשר בין חיידקים למצב רוח אומרת כי שינוי באוכלוסיות חיידקי המעי עשוי להפוך אותנו מאנשים חרדתיים לרגועים, ומסבירה שאם יהיה ניתן להרבות את אוכלוסיית המעיים בחיידקים מסויימים שיעלו את הסרוטונין של חולי דיכאון יהיה ניתן לרפא אותם לאורך זמן.

כל חיידק הוא ישות בפני עצמה, עולם ומלואו”, אומרת חוקרת החיידקים ד”ר נעמה גבע-זטורסקי, מהפקולטה לרפואה בטכניון.
“אחד התחומים הכי נחקרים כעת עוסק בקשר שבין חיידקים למצבי רוח. כיום מאמינים שיש קשר בין חיידקים לדיכאון, לזקנה, לפחדים, לאוטיזם, לפרקינסון ולאלצהיימר. ניתן להפוך מחרדתיים לרגועים וההפך, רק בעקבות שינוי אוכלוסיות חיידקי המעי. כמה שזה מדהים לחשוב כי היצורים החד תאיים האלו שלא ניתן לראות אותם בעין רגילה שוכנים בגוף שלנו ומשפיעים באופן דרמטי על מצב הרוח שלנו ומעצבים את האישיות שלנו.

מה ניתן ללמוד מהמחקרים העדכניים?

מחקרים חדשים מראים שחיידקי המעי לא רק משפיעים על מערכת העצבים, אלא גם מייצרים נוירו-טרנסמיטורים ספציפיים, שמתקשרים עם התאים במערכת. הנוירו-טרנסמיטורים האלה מעכבים פעילות של נוירונים, וכך מאפשרים לאדם להישאר רגוע. החוקרים מצאו שאצל אנשים שסובלים מדיפרסיה, יש נוכחות פחותה של החיידקים הללו – המגוון החיידקי אצלם הרבה יותר נמוך מזה של אנשים בריאים.
היום מכנים את חיידקי המעי שיכולים להשפיע על תופעות מוחיות ‘חיידקים פסיכוביוטיים’.
הפוטנציאל הטיפולי הוא אדיר, הבשורה המשמחת היא כי ניתן יהיה להיעזר בחיידקים ותוצריהם גם למחלות מעי דלקתיות, לשיפור הטיפול בסרטן ואף למחלות פסיכיאטריות. ייתכן ואפילו לאיזון מצבי הרוח שלנו”, אומרת ד”ר גבע.

התזונה היא מרכיב קריטי בתקשורת שלנו עם חיידקי המעי. החיידקים מעכלים חלקים נכבדים מהמזון שאנחנו אוכלים, ומשחררים מולקולות מטבוליות, וביניהן ויטמינים, חומצות אמינו וחומצות שומן. מחקרים הראו שחומצות שומן שמיוצרות על ידי החיידקים, לדוגמה, גורמות לעלייה של תאים במערכת החיסון שמדכאים דלקות.

סוף דבר

על אף שאני מאמינה באמונה שלמה בריפוי הטבעי, אין ספק שלא הייתי כאן לולא הרפואה הקונבנציונלית שהצילה את חיי. מחלת הקוליטיס סערה במלוא עוזה במעי שלי שהיה רגע לפני סכנת כריתה. כשכל התרופות לא עזרו לי, הרופא הציע תרופה ביולוגית וּלְאחר חודשיים מהיום בו הִתְחַלְתִּי להשתמש בתרופת הפלא הזאת שהורידה את להבות מערכת החיסון שלי, שלא תמשיך להרוס את המעי שלי, המחלה נסוגה וחלה אצלי רמיסיה מבורכת. רמיסיה היא הפוגת המחלה.
בזכות הרימיסיה הצלחתי להתאושש, רגשית ופיזית ולהמשיך את חיי באופן מיטבי. בחרתי להמשיך וּלְהֵעָזֵר בריפוי הטבעי שהוכח במחקרים רבים כמעורר שיקום עמוק וממגר מחלות. כיום אני נעזרת לחלוטין ביכולת האינסופית של הגוף להבריא את עצמו.
בסיכומו של דבר אני מבקשת לומר לכם כי בשורת הריפוי נמצאת בידכם. אתם המחוללים את השינויים המתרחשים בגופכם. הגוף שלכם הוא ראי למחשבות שלכם, לכן, היו טובים עם עצמכם, טפחו את הנפש שלכם, תדאגו לזמן לחיים שלכם רגעי שלווה קטנים ומתוקים במהלך היום. זכרו לנשום עמוק ולבצע תרגול של מדיטציה אחת ליום.
אכלו אוכל מגוון, עשיר בירקות ובפירות, אכלו סיבים תזונתיים, עִסקו בפעילות גופנית מהנה לפחות 3 פעמים בשבוע והקפידו על שינה טובה ואיכותית.
במהלך השנים חוויתי רגעי נחת רבים כשהמטופלים שלי הבריאו ממחלות אוטואימוניות, מסטרס יומיומי, מחרדה ומדכאון. נתתי למטופלים שלי את כל הכלים שהם זקוקים להם כדי לרפא את גופם.
מי מרפא אתכם?
הגוף האדיר שלכם עושה זאת. יש בו יכולת ריפוי אדירה. מידי דקה מתים 300 מיליון תאים ומתחלפים בתאים חדשים. כשתבראו תדר אנרגטי מרפא במחשבותיכם גופם יגיב לשלווה שתזרח מכם וכך תייצרו תאים חדשים בריאים ורעננים. מידי 7 שנים כל תאי גופכם יתחלפו בתאים חדשים ולכן בכל רגע נתון יש לכם הזדמנות לחולל ריפוי עמוק ומשמעותי בגופכם ובנשמתכם. פרגנו לעצמכם את הזמן להצמיח את הנשמה שלכם, הנשמה שברא בכם אלוהים שהיא כל כך מיוחדת ונהדרת, הצמיחו אותה למחוזות של אור ואהבה, שחררו חסימות וקבלו את עצמכם בדיוק כפי שאתם כי בצלם אלוהים נבראתם.

תודה על הזמן שהקדשתם לקרוא כתבה זאת,
שלכם,

את/ה בטוח/ה?

לא תהיה לך גישה למדיטציות עד שתתחבר שוב.