microbiome-system-500x300

‘ממלכת’ העיכול – ממצאים מדעיים מרתקים

הידעתם שאתם הרבה יותר מעניינים ממה שחשבתם?

שהגוף שלכם הוא ממלכה מפוארת של יצורונים? בכל מקום על פני גופנו ובתוכו נמצאים חיידקים.

אנחנו למעשה ג'ונגל מהלך ובו יצורונים מקסימים שעושים עבורינו עבודה חשובה מאוד, ולמעשה, ללא היצורונים מלאי המרץ האלו – לא יכולנו להתקיים.

שנים רבות אני חוקרת תהליכים סימביוטיים בטבע (סימביוזה היא הדדיות). העולם שלנו מתקיים בזכות כוחה הנפלא של הסימביוזה. תחשבו על הדוגמא הכי פשוטה שכולנו מכירים: הדבורה והפרח. הדבורה נמשכת אל הפרח בזכות ריחו, צבעו והייצוג שהפרח מסמל עבור הדבורה. לרוב הפרח נותן לדבורה את מזונה והיא מעבירה את אבקניו לפרח אחר ובכך מתבצעת הפריה בפרח שהופך לפרי ומתחיל מחזור חיים חדש, צמח חדש יוולד. וללא המאביקים (הדבורים, הזבובים, החיפושיות) העולם שלנו לא היה מתקיים, שכן, צמחים מספקים לנו את התשתית הקיומית על פני כדור הארץ.
ואיך נראית הסמביוזה בגוף שלנו?


לאחר שהחלמתי מקוליטיס כיבית (דלקת כרונית במעי הגס) ביקשתי לדעת הכל על האיבר שלימד אותי שיעור חשוב במודעות עצמית ובהתייחסות לצרכיו של הגוף הפלאי שלנו, המכונה המרתקת בתבל. למדתי כל מה שניתן על המעי שלנו.

אז בואו נתבונן באיבר המופלא הזה, המעי שלנו.

המעי שלנו עשיר בחיידקים שהקימו ממלכה הנקראת מקרוביום. 99 אחוז מהחיידקים במעי טובים לנו ומביאים תועלת רבה בפעולתם למען העיכול שלנו ושליחת אבות המזון ממערכת העיכול למחזור הדם.

עוד נתון מופלא הוא כי 70 אחוז ממערכת החיסון שלנו נמצאת במעי. כמה מופלא לדעת שבקטריות הנמצאות במעי מאמנות את מערכת החיסון שלנו להגיב לחיידקים. מיקרו אורגניזמים שבמעי מעצבים את המוח שלנו בתחילת חיינו ולאורכם. למקרוביוטיקה יש תפקיד משמעותי במצב הרוח שלנו, בהשמנת יתר, באופי שלנו ובהעדפות המזון שלנו.

מקרוביוטיקה נוצר ממש בתחילת מסע התינוק החוצה בתעלת הלידה כשהוא חשוף לחיידקים בנרתיק של אמו.

 

סיבים תזונתיים

רבות למדנו על הסיבים התזונתיים כמקור חשוב בתזונה שלנו, המעודדים עיכול בריא, אך המידע המובא להלן פשוט מדהים: הגעתי לכאן אם לא נאכיל את המעיים בסיבים תזונתיים המעיים יתחילו לאכול אותנו…

זוכרים את הסימביוזה החשובה לקיומנו? החיידקים הטובים מאפשרים לנו חיים בריאים והרמוניים. אך אם לא נספק להם את כר המצע התזונתי, הם יפנו אלינו מלחמה שערה. אם נפסיק לאכול סיבים תזונתיים אז החיידקים יאכלו את הריר במעי שתפקידו להגן על דפנות המעי מפני חדירת חיידקים מזיקים וכשהקרום הרירי לא יגן על המעיים, החיידקים יגיעו למקומות בגוף אליהם הם לא אמורים להגיע. כשהתאים החיסונים יבחינו בהם הם יתחילו לתקוף וכך תיווצר ממש מלחמה של תאי החיסון נגד החיידקים ובסופה תתרחש דלקת במעי, קוליטיס או סוגים מסוימים של מעי רגיז.

על ידי העשרת התזונה שלנו במגוון מאכלים שרובם נשענים על הצומח וחלקם מהחי (האיכותיים ולא המתועשים שבניהם) ניתן להגדיל משמעותית את הרכב וסוג המקרוביום וליצור במעי שלנו ג’ונגל עצום מלא ביצורונים חמודים ומועילים שיסייעו לנו לברוא ממלכה ביולוגית עשירה שתשרת אותנו בבריאות טובה ואיתנה שנים רבות וטובות

על ידי העשרת התזונה שלנו במגוון מאכלים שרובם נשענים על הצומח וחלקם מהחי (האיכותיים ולא המתועשים שבניהם) ניתן להגדיל משמעותית את הרכב וסוג המקרוביום וליצור במעי שלנו ג’ונגל עצום מלא ביצורונים חמודים ומועילים שיסייעו לנו לברוא ממלכה ביולוגית עשירה שתשרת אותנו בבריאות טובה ואיתנה שנים רבות וטובות

מבדיקות צואה של אנשים שאוכלים אוכל עשיר, מגוון, מלא בסיבים תזונתיים ניתן לראות כי המקרוביום שלהם עשיר ומגוון לעומת המעדיפים תזונה מתועשת. אלו יהיו בעלי מקרוביום דל.

בבדיקות צואה שנערכו בשבטים מסורתיים כמו בנפאל, נמצא מקרוביום עשיר ביותר, מאות מינים של מיקרוביוטה שלא נמצאת כלל בעולם המערבי. מדענים למדו כי ככל שהמזון יהיה מגוון יותר כך ירבו בו מספר המינים הטובים של המקרוביום וכך הגוף יהיה חזק ועמיד יותר למחלות, אלרגיות ורגשויות.

 

מדוע דיאטות לא עובדות לנו?

ערן אלינב, ערן סגל פרופסורים ברחובות.
מנסיוני, ככל שהתעמקתי באכילה לפי מספר הקלוריות ונשקלתי מידי יום, כך היאוש שלי גבר וכשהפסקתי את משטר הדיאטה, כל המשקל שהורדתי ביסורים עלה מייד ואף היה גבוה יותר מהמשקל בו התחלתי את הדיאטה. למדתי כי “דיאטה” אינה פתרון קסם, אלא הצורך בשינוי משמעותי של אורח חיים הוא הפתרון לירידה במשקל ולהישארות במשקל הרצוי לאורך שנים. כשאנחנו מסתמכים רק על קלוריות ולא על הרכב המזון ועל הבריאות שלו, אנו מחסירים מעצמינו אבות מזון חיוניים והגוף ידרוש זאת בצורך מיידי בפחמימות ריקות, דבר שיוביל לכישלון הדיאטה.

 

מדוע ישנם אנשים שאוכלים הכל ועדיין נשארים רזים?

עובדה מעניינת היא שכל גוף מגיב אחרת לאותם סוגי מזון, לדוגמא, אם ניתן תפוח ל שלושה אנשים שונים,כל אחד יפרק את התפוח בדרך אחרת ולכן כדי לקבוע משטר תזונה מסוים יש לבדוק את האנשים ולא את האוכל שלהם.
אותו אוכל יוצר אצל אנשים שונים תגובות שונות, אפילו אצל תאומים זהים אם משנים להם את מבנה הבקטריות במעי.

במחקר שנערך על ידי ד”ר ג’ף גורדון, נלקחו בקטריות מתאומים, אחד שמן והשני רזה ושתלו אותם בשני עכברים רזים. האחד שקיבל את המיקרוביום של התאום השמן – השמין והעכבר השני שקיבלת את המיקרוביום של התאום הרבה, נשאר רזה,על אף ששני העכברים קיבלו את אותו אוכל.

אדם המבקש לרדת במשקל יהא חייב להימנע ממזונות עתירי סוכר במשך 9 חודשים עד שנה כדי לכייל מחדש את מערכת המקרוביום וכך תהיה לו הזדמנות אמיתית להישאר במשקל בו הוא חפץ. אני יודעת שזו בשורה מאתגרת במיוחד לכל חובבי המתוקים למינהם (שאני בעוונותיי נמנית עמם) אבל אין באמת קיצורי דרך בעניין זה. אם אוכלים הרבה סוכר מקבלים חיידקים שמשתוקקים לסוכר וכך הדחף למתוק לא נרגע.

פרופסור ערן אלינב, רופא ואימונולוג וחוקר מיקרוביום ופרופסור ערן סגל, פרופסור לביולוגיה חישובית מציעים תכנית נהדרת להתאמת סוגי מזון מומלצים על פי בדיקות צואה. כך ניתן ללמוד אילו מאכלים מומלצים לנו ומאילו מאכלים להימנע, גם מאכלים שפוגעים בנו בהיבט הרגשי.

המעיים כל הזמן מעבירים מידע למוח וזה משפיע על כל הרגשות שלנו. יש לנו מוח שני והוא במעי שלנו. יש לנו יותר עצבים במעי מאשר בחוט השדרה וכך המוח והמעי מוסרים מידע תדיר אחד לשני ולכן האוכל משפיע על המקרוביום שמשפיע על המוח ועל כל ההתנהגויות שלנו.

רופא מומחה מתמקד רק בדבר אחד לפעמים רק באיבר אחד ולכן לא מתייחס רק לאיבר המסוים ולא מבין ביתר מערכות הגוף וכמובן שהנפש פעמים רבות נדחקת לזווית ואין מדובר בה בפגישה הקצרה עם הרופא. המקרוביום נמצא בכל מקום בגופנו וכך ניתן לדעת מה מצבינו בבדיקת דם פשוטה בעיות מוחיות ובעיות עיכול מופיעות יחד כמו אוטיזם, אלצהיימר, דיכאון ועוד. כשנותנים לעכבר מקרוביום מאדם בחרדה ודיכאון העכבר יהיה חרדתי ובדיכאון. המקרוביום מייד משנה את אישיות ומבנה האדם. באוטיזם גילו כי האנשים סובלים מעצירות או שלשול. חיידקי מיקרוביוטה טובים משפיעים תוך 24 שעות מהאכילה. משאנחנו ילדים מכריחים אותנו לסיים מהצלחת וכך, לצערינו, איבדנו את חוש הרעב שלנו. השתלת צואה מאדם בריא לאדם חולה תשקם את החיידקים של האדם החולה בשיעור של כ 90 אחוז. כך ניתן להתגבר על מחלות רבות. יחד עם זאת כל המורכבות הנפשית מתורם הצואה ומחלות הרקע שלו יעברו לנתרם.

המלצה חשובה: במהלך כל שבוע הקפידו על אכילת 30 סוגי פירות וירקות.
שתיית משקה המכיל 60 צמחים ביום תעשיר תוך כמה חודשים את אוכלוסיית המקרוביום למפעל עשיר לייצור בריאות גופנית ומנטלית מעולה

מאכלים מותססים הם מוצר בריא במיוחד כמו כרוב כבוש במתכון ביתי.

 

לסיום,

בהרצאות אותן אני עורכת ובתכנית הפודקאסטים שלי הנקראת “סוד הריפוי” אני מספרת בגילוי לב על המחלה שסערה בי, קוליטיס כיבית ובשל הפניית תשומת הלב לחכמת הגוף האינסופית למדתי כי אנחנו מורכבים הרבה יותר ממה שנדמה לנו. ששוכנות בתוכנו יישויות רבות ושעלינו להזין אותן בכבוד, באהבה ובבריאות כדי שנאריך שנים ונחיה חיים מלאי משמעות והגשמה.

אני ממליצה מעומק הלב לצפות בסרטה של ד”ר ג’וליה אנדרס מחברת הספר תחושת בטן המשודר כעת בנטפליקס כדי ללמוד על מערכת העיכול המופלאה שלנו, על החיידקים המעצבים את חיינו ועל בדיקת הצואה שיכולה לתת ראייה רחבה ומשמעותית על אורח חיינו והיכולת שלנו לשנות את בריאותנו הפיזית והרגשית בעזרת כמה כללי יסוד פשוטים.

באיחולי בריאות טובה ואיתנה,
שלכם,

את/ה בטוח/ה?

לא תהיה לך גישה למדיטציות עד שתתחבר שוב.